Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
25.02.2012 11:26 - " Празният десен ъгъл на кръглата маса" или законопроектът за образование
Автор: sarcezlatna Категория: Лични дневници   
Прочетен: 2245 Коментари: 2 Гласове:
5

Последна промяна: 25.02.2012 11:33


 

" Има една история от времето на WWII - за едно нецивилизовано племе, до което по стечение на обстоятелствата достигнали военните действия. Известно време там се получавали провизии и други чудеса от цивилизацията със самолетите, които обслужвали близката военна база. Войната свършила, базата се закрила, самолетите престанали да кацат и да носят блага. Тогава диваците построили всичко от дърво и камък - летище, писта, дори дървен самолет - и зачакали боговете да се върнат със своите подаръци. 

 

Българското образование представлява подобна структура. Имаме училища, имаме ученици, имаме учители. Имаме даже и министерство на образованието. Как може тогава, при положение, че сме си построили всичко, което някъде по света носи образование, 40% от завършващите училище да имат функционална неграмотност (четат, но не разбират)? На фона на този безспорен статистически резултат, стратегическата цел е да се обхванат всички деца от 4 до 16 г. в училищната система, както и да се предотврати ранното отпадане от системата - тоест всички вярват, че причината боговете да не се върнат с прекрасните си подаръци, е че не всички диваци са се събрали около дървения си самолет в очакване чудото да се случи.

 

Свидетели сме на колективно малоумие, израз на което беше и днешната кръгла маса в Народното събрание за обсъждане на проекта за Закон за предучилищното и училищното образование. В течение на повече от 3 часа бях свидетел на нещо, което мога да оприлича само на партийно събрание, на което членовете на колектива гласуват благодарствено писмо до Политбюро за поредните тезиси на Партията и декларират своето щастие, че са водени от мъдростта й. Не преувеличавам, поне петима от изказалите се казаха, че този проект ги прави щастливи. Моята лична кулминация (в смисъл на силен импулс да се гръмна) се съдържаше в изказването на шефа на съюза на работодателите, който след комуняшкото клише, че децата са най-ценния капитал на държавата, ґи благодари, на държавата, че най-накрая му го е предоставила!

 

Аз искам да попитам, кой закон и коя конвенция обявяват човешките същества за капитал или ресурс? Но хората искрено вярват, че държавата е източник на всички блага, в т.ч. образованието, затова не само позволяват, но и са благодарни, че държавата е узурпирала правото на гражданите на образование, гарантирано в чл 53 на Конституцията, като вместо да създава условия за свободното му развитие, каквото е задължението й по чл 23 на същата Конституция, тя налага институционализиране без алтернатива. 

 

При това положение образованието няма да се появи в системата на образованието нито с всичките пари на държавата, (които не са нейни), нито ако всички деца се затворят да учат насила от майчината гърда до сватбата, ако и това да е повелята на Големия брат от ЕССР. Образованието ще се появи тогава, когато то отново стане гарантирано гражданско право на децата, упражнявано в тяхна полза от техните родители, а не от държавата. Това означава истинска свобода за децата и родителите при вземането на образователните решения - пазарно разнообразие от автономни и конкурентни образователни институции, публични (държавни) или частни; образователни стандарти за качеството на образованието на изхода, а не за контрол на процеса на обучението и на образователното съдържание; допускане на независими от държавата сертифициращи системи за валидиране на етапите на образованието, без оглед на възрастта и формите на обучение. 

Качественото образование ще се появи, когато се сложи край на държавния монопол на образованието - не на обществения контрол на образованието, а именно на държавния монопол в предоставянето на образователната услуга. Излишно е да казвам, че нито един представител на "гражданското" общество днес не направи и най-малък намек в тази посока. Както и че най-малко споменаваната дума, отново, беше "родители"."
                                                                    Явор Ганчев  24.02.2012 г.

Това са впечатления на приятел присъствал на обявената кръгла маса  в Народното събрание за обсъждане на проекта за Закон за предучилищното и училищното образование. Бил е там в качеството си на представител на Гражданската инициатива за семейството (повече за идеите им тук :
eduliberty.org/)

Защо избрах да споделя този пост?
Споделям напълно идеята за това, че ни липсва главното при приемането на този закон - стандартите, които да обезпечат прилагането му. Стандарти за качеството на образованието на изхода, а не за контрол на процеса на обучението и на образователното съдържание. Защо те се изработват при пълна непрозрачност?!
 

Не ме напуска чувството, че се завръщаме в някаква соц. действителност! Цялото умиление, с което управляващите застават в героична поза за поредната снимка след стореното голямо добро -раздаването на награди за спасителите при наводнение или закон например...Цялата тази липса на слух за разумните гласове, липсата на диалог, липсата на прозрачност при взимането на решения,обикновено обяснение защо се налага промяна където и да било и тяхното карнавално маскиране като в онзи виц за Ленин "а очите му добри, добри"   ми идва  в повече. Тази безсърдечност и високомерие  ме довеждат  до форма на отчаяние за бъдещето...
Освен родител съм и учител на увредени деца...Новият законопроект ни оставя с тревога за бъдещето на една институция като ресурсните центрове, които най-вероятно (защото никой не казва обратното) ще бъдат закрити в сега действащия си вариант...променят структурата, без да са изработили стандарти, от които да ни стане ясно какво ще се случи с децата с увреждания и с целия екип от педагози работили с тях...Вчерашното интервю на министъра пред БТВ беше чакано събитие и от родителите и от учители на децата със СОП, толкова въпроси бяха отправени на стената на "тази сутрин" ...и какво...най-интересните теми бяха военното обучение, частните училища и още споделеният опит на колежка- учителка героиня от Горна Оряховица...болните въпроси не му бяха зададени, нямам представа по каква причина...нито дума за ресурсни центрове , увредени деца или пък за домашното образование.
Моят въпрос културно изписан на стената на btv, който заедно с много други по тази тема не получили внимание, гласеше:


Господин министър, кое налага преобразуването на сега действащите ресурсни центрове, нима смятате, че тяхната дейност е неефективна и защо не посочите в коя точно част на дейността си, те са такива? Защо една добра практика трябва да бъде спъвана, вместо да бъде подкрепяна в своето развитие? Защо законопроектът е изготвен преди стандартите, които трябва да уредят тези "дребни" детайли като - ще бъдат ли общините задължени да създадат ресурсни центрове, ще бъдат ли задължени директорите да назначат за работа с децата със специални образователни потребности - специални педагози? Кой ще гарантира, че парите за тези деца няма да потъват в нечии бюджети и разпределяни като бонуси в края на годината между служителите в съответните институции? Кой ще гарантира,че извършващите се промени са конструктивни, а не деструктивни по отношение на децата със специални образователни потребности? Кой ще гарантира, че ще се запазят всички положителни страни на досегашната организация и процедура на работа?

Чувството, че никой не те чува или че не иска да чува, ме поставя в една лична позиция на обявена война! Обикновено разбираш, че тази война е като битка с вятърни мелници, но останалите ти човешко и професионално достойнство не позволяват да останеш неутрален и пасивен.
Става въпрос за децата ми - онези нечуващите, с които работя и онези две лично родени от мен.
Някой беше оставил като коментар под петицията за удължаване на срока за обсъждане на закона
www.peticiq.com/novzakonobrazovanie, ето тази мисъл на ирландски държавник, нея поставям  като точка на моя постинг

"Всичко от което злите сили се нуждаят, за да тържествуват в света, е достатъчно почтени хора да не направят нищо." Едмънд Бърк, Ирландски държавник, 1729-1797

    

 

 




Гласувай:
5



1. panazea - Всички са си зарили главата в пясъка и не искат да видят
25.02.2012 15:30
какво има под върха на айсберга !
Има институции , има учители , има учащи ! Защо децата НЕ искат да учат , както едно време ? Защото ИМ липсва мотивация ! Те знаят , че каквито и способности да имат , колкото и знания да натрупат , ЩЕ попаднат в ръцете на същите тези разбойници , наречени работодатели , които ЩЕ искат да им се работи без договор , за без пари и колкото време могат да ги излъжат ! Защото такава варварска експлоатация на детския и младежкия труд не е имало от Турското робство и времето на Христо Смирненски и тези стихове и разкази , за които само съм чела като дете , сега се случват наяве , а държавата не само не защитава своите поданици от вълците , ами иска да им ги поднесе курбан .
Такова хищническо ограбване на труда не е имало от 28 година в Америка на миналия век .
Нашите другари , които се превърнаха в капиталисти, доказаха че могат да бъдат и жестоки и алчни. Учудващо ли е тогава , че всички младежи търсят начин да избягат в чужбина , където като емигранти са третирани зле и все пак в другите страни съществуват закони , които се изпълняват и защитават работника срещу произвола на капитала .
Колко работодатели в България са осъдени за това , че не са подписали трудови договори с работниците си ? Колко са осъдени , че осигуряват работниците си на половината от уговореното трудово възнаграждение и с това ощетяват Държавата , пенсионните фондове , работника при здравни проблеми и временна нетрудоспособност или загуба на работа . От тук пенсиите , ако въобще се получават , ще бъдат ниски ! Ние сме в един порочен кръг на лъжци и лицемери .
Не подценявайте децата ! Те много добре разбират ситуацията и НЕ виждат смисъл да учат. Много по-лесно и доходно е да си мутра , фолк певица или проститутка .
За да се промени това трябва :
1. Да се въведе дисциплина в училището и децата да осъзнаят , че там трябва да се държат прилично.
2. След завършването на образованието да има специални програми за заетост с ясни правила и без ограбване на младежкия труд.
цитирай
2. panazea - Продължение:
25.02.2012 15:34
3. Работодатели , които не подписват договори , не изплащат заплати и не внасят необходимите реални осигуровки да излежават ефективни присъди .
4.Да има постоянно допълнителни курсове за подготовка и преподготовка . Светът е динамичен и новостите трябва да се усвояват .
5. Ако се излекува обществото от своите язви , ще се излекува и младото поколение от своята апатия .
Панацея.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: sarcezlatna
Категория: Лични дневници
Прочетен: 549166
Постинги: 65535
Коментари: 570
Гласове: 5030
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930